Κυριακή 1 Ιουνίου 2025

Κυκλοφορώ με ασφάλεια

 Δεξιότητες: Θεματική ενότητα: Ζω καλύτερα - Ευ Ζην - "Τον ΚΟΚ αγαπώ με ασφάλεια κυκλοφορώ"

Κύριος σκοπός του συγκεκριμένου προγράμματος για την Οδική Κυκλοφορία και Ασφάλεια είναι να γνωρίσουν τα παιδιά τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας, τον τρόπο με τον οποίο κινούνται τα οχήματα και οι πεζοί, να κατανοήσουν τους κανόνες της οδικής συμπεριφοράς και να αναπτύξουν δεξιότητες ασφαλούς μετακίνησης, αντίληψης και αντιμετώπισης των κινδύνων του δρόμου. 

Επεξεργαστήκαμε αυτή τη θεματική ενότητα με ποικίλες δραστηριότητες -

Ανάγνωση βιβλίων

Προβολή βίντεο 
(πατήστε πάνω στις εικόνες για να τα δείτε)

Προσπαθήσαμε να αποκωδικοποιήσουμε κώδικες. 
Μάθαμε σήματα και συζητήσαμε την χρησιμότητά τους. Τα ερμηνεύσαμε βλέποντας το σχήμα τους και  μάθαμε ποιο χρώμα σημαίνει ...
  • απαγορεύεται 
  • επιτρέπεται
  • κίνδυνος 
  • ενημέρωση                  
     
Παίξαμε παιχνίδι ερωτήσεων:

-Τι σημαίνει όταν ένα σήμα βρίσκεται σε κόκκινο κύκλο; Μπορούμε να το «διαβάσουμε»;

- Τι σημαίνει όταν ένα σήμα βρίσκεται σε μπλε κύκλο; Eπιτρέπει ή απαγορεύει;

-Τι σημαίνουν τα σήματα που βρίσκονται μέσα σε κόκκινο τρίγωνο; 

-Τι σηματοδοτεί το STOP και τι πρέπει να κάνουν οι οδηγοί όταν το βλέπουν; 

-Ποια είναι η χρησιμότητα των παράλληλων λευκών γραμμών που υπάρχουν στους δρόμους; 

-Τι πρέπει να κάνουν οι οδηγοί όταν τις βλέπουν;

-Τί μπορούμε να κάνουμε εμείς ως πεζοί όταν βλέπουμε τις λευκές γραμμές; 

-Ποια είναι τα χρώματα του φωτεινού σηματοδότη για τα οχήματα; 

Εμπλουτισμός λεξιλογίου

Εμπλουτίζουμε τις γνώσεις μας με καινούργιες έννοιες και λέξεις όπως: πεζός, δρόμος ταχείας κυκλοφορίας, διάβαση πεζών, τροχονόμος, οχήματα, μονόδρομος...

Φτιάξαμε σύνθετες λέξεις με τη λέξη «δρόμος»
 += πεζοδρόμιο
+= ποδηλατόδρομος

 + = αυτοκινητόδρομος
Ζωγραφίσαμε σήματα 
 
Συμπληρώσαμε πίνακα διπλής εισόδου
Κατασκευάσαμε φωτεινούς σηματοδότες
Ποιοι είναι οι  κανόνες που τηρούμε για την ασφάλειά μας;
Συζητήσαμε για τη συμπεριφορά μας στο δρόμο ως πεζοί, ως ποδηλάτες και τους κανόνες που πρέπει να ακολουθούμε. Καταλήξαμε:

  • Βαδίζουμε στο πεζοδρόμιο
  • Κρατάμε το χέρι ενήλικα
  • Όταν θέλουμε να διασχίσουμε το δρόμο, σταματάμε στο πεζοδρόμιο και περιμένουμε. Κοιτάζουμε αριστερά. Κοιτάζουμε δεξιά. Ακούμε.
  • Όταν ο δρόμος είναι ελεύθερος, τότε περνάμε προς το απέναντι πεζοδρόμιο.
  • Επιλέγουμε διάβαση πεζών.
  • Σύμφωνα με τους φωτεινούς σηματοδότες
  • Οι ποδηλάτες οδηγούν στον ποδηλατόδρομο, εάν δεν υπάρχει στη δεξιά πλευρά του δρόμου
  • Στο ποδήλατο φοράμε τον κατάλληλο εξοπλισμό (κράνος, επιγονατίδες, ανοιχτόχρωμα ρούχα τη νύχτα)
  • Στο αυτοκίνητο βάζουμε πάντα ζώνη
  • Καθόμαστε στο πίσω κάθισμα.

Επίσης συζητήσαμε για τους ανθρώπους που δεν έχουν επαρκή όραση και για το πώς πληροφορούνται για το χρώμα του σηματοδότη (ηχητικό σήμα).
Ενημερώθηκαν για το σήμα παρκαρίσματος για τα άτομα με ειδικές ανάγκες που είναι αποκλειστικά για θέση παρκαρίσματος μόνο για αυτούς. 
Επίσκεψη από σχολικό τροχονόμο
Μας επισκέφτηκε η Κα Ρένα, μητέρα συμμαθητή μας η οποία είναι σχολική τροχονόμος. Μας ενημέρωσε για τις αρμοδιότητές της, για τη ρύθμιση της κυκλοφορίας με STOP, για το πως περνά τα παιδιά απέναντι έξω από το δημοτικό σχολείο και γενικότερα για τη σωστή οδική συμπεριφορά. Κρατούσε μαζί της και πατίνι και κράνος
Παιχνίδι προσομοίωσης. Στη μοκέτα σχεδιάστηκε διάβαση πεζών. 
Χωρίστηκαν σε μικρές ομάδες: παιδιά "φωτεινοί σηματοδότες", πεζοί, οδηγοί τροχοφόρων.
Τα παιδιά ανάλογα «κυκλοφορούσαν» με πατίνι, αυτοκίνητο και όταν έδειχνε το φανάρι πράσινο  προχωρούσαν, πορτοκαλί επιβράδυναν και κόκκινο σταματούσαν. Ανυψώνοντας η σχολική τροχονόμος το σήμα STOP, τα οχήματα σταματούσαν και περνούσαν οι μαθητές/τριες από τη διάβαση πεζών.  Σε περίπτωση παραβάσεων έκανε τις ανάλογες συστάσεις.

 Στο τέλος μας μοίρασε ζελεδάκια. Τα παιδιά χάρηκαν πολύ όλη τη διαδικασία.
 Σε ευχαριστούμε πολύ Κα Ρένα.
Προβληματισμοί και λύσεις
Στην ολομέλεια των παιδιών τέθηκαν κάποια ερωτήματα. "Είναι εύκολο να κινούνται πεζοί και να έρχονται στο σχολείο; -Υπάρχει έξω από το νηπιαγωγείο πεζοδρόμιο, καθώς και ποδηλατόδρομος για να  έρχονται με ποδήλατο; -Υπάρχει μέριμνα να έρχονται άτομα με ειδικές ικανότητες;"
Αποφασίσαμε να στείλουμε αίτημα στο δήμαρχο που να εκφράσουμε τα αιτήματά μας, ώστε να μεριμνήσει για την επίλυσή τους.
Αξιολόγηση
Μέσα από την ενασχόλησή μας με το συγκεκριμένο θέμα, οι μαθητές/τριες  ευαισθητοποιήθηκαν περισσότερο σε θέματα που αφορούν την οδική ασφάλεια και προσπαθήσαμε να γίνουν ενεργοί πολίτες µε θετικές στάσεις και συμπεριφορές προς τον κόσμο των ενηλίκων.
Τα παιδιά περιέγραψαν  βιώματα, εξέφρασαν σκέψεις, συναισθήματα, έκαναν εκτιμήσεις,  πρότειναν λύσεις σε προβλήματα. Έγινε συζήτηση και παρουσίαση αποτελεσμάτων.

Καταγράφηκαν απαντήσεις σε ερωτήματα όπως -τι μάθαμε;

-Πόσο πιο ενημερωμένοι και ασφαλείς αισθανόμαστε; Ζωγραφίσαμε την αξιολόγησή μας.
Πηγή ΙΕΠ /Εργαστήρια Δεξιοτήτων -https://sites.google.com/view/ergdex/