Σάββατο 15 Μαρτίου 2025

Ο κύκλος της ασφάλειας στο διαδίκτυο. "Μείνε - μείνε ασφαλής στο διαδίκτυο μπορείς!"

 Δημιουργία και Καινοτομία. -Δεξιότητες /Νέες Τεχνολογίες-

Το παρακάτω πρόγραμμα εντάσσεται στις δράσεις που διοργανώνει η Σχολική Σύμβουλος Β' Περιφέρειας Χανιών 2024-25, με τίτλο: "Συνεργάζομαι- Παίζω - Μαθαίνω - Δημιουργώ" .

Η θεματική ενότητα "Ασφάλεια στο διαδίκτυο"στοχεύει οι μαθητές/τριες

  • Να προτείνουν κανόνες για την ωφέλιμη και ασφαλή χρήση του διαδικτύου
  • Να τηρούν κανόνες ασφαλούς /ορθής χρήσης των ΤΠΕ
  • Να μετατρέπουν τις πληροφορίες ΤΠΕ, ώστε να καλύπτονται εκπαιδευτικές και επικοινωνιακές ανάγκες.
  • Να καταγράφουν τα οφέλη αλλά και τα αρνητικά της χρήσης ΤΠΕ 
  • Να υιοθετούν κριτική στάση απέναντι στη χρήση τους.
  • Να παίζουν, να σχεδιάζουν και να δημιουργούν ψηφιακά παιχνίδια 
  • Να εκτιμούν την αξία της ψηφιακής πληροφορίας ως μέσου έκφρασης και επικοινωνίας 
  • Να παρουσιάζουν τις πληροφορίες με εναλλακτικούς καινοτόμους τρόπους 
  • Να συνεισφέρουν σε συνεργατικές δραστηριότητες

 Δραστηριότητα 1η: Ο υπολογιστής και τα μέρη του.

Με καρτέλες τα γνώρισαν. Παιχνίδι: ανάλογα ποια καρτέλα έβλεπαν έδειχναν τα αντίστοιχα μέρη στη γωνιά του υπολογιστή και το αντίστροφο. Δημιουργία αφίσας με τα μέρη του.  

Τα παιδιά έπαιξαν διαδικτυακό παιχνίδι στον παρακάτω σύνδεσμο

Α΄ Φάση  Εξοικείωση 

Δραστηριότητα 2η: "Καταγραφή της προϋπάρχουσας γνώσης" 

Τι είναι ασφάλεια; Τι είναι διαδίκτυο;

Οι αρχικές τους απόψεις ήταν πολλές και ποικίλες. Καταγράφηκαν για να διαπιστωθεί τι γνωρίζουν, τι ξέρουν. Ατομικά και σε μικρές ομάδες τις αποτύπωσαν.

Στη συνέχεια είδαν την παρακάτω παρουσίαση για τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα του διαδικτύου.

Διαδικτυο by Aggeliki Gialitaki

        Ζωγράφισαν "αυτό που τους άρεσε να κάνουν πιο πολύ στο διαδίκτυο". 
Έτσι διαπίστωσαν ότι είχαν  πολλές ίδιες και διαφορετικές προτιμήσεις.
Τα παιδιά είπαν: ζωγραφική, παιχνίδια, βίντεο, μουσική  κ.ά.)
 Έθεσαν και ερωτήματα "τι θέλουν να μάθουν".
 "Ενεργοποίηση και πρόκληση ενδιαφέροντος »   
Στον υπολογιστή είδαν και άκουσαν την "Αφροδίτη" (avatar) που τους έθεσε το πρόβλημα και τους προέτρεψε να το διερευνήσουν. 
Ακούστε την στον παρακάτω σύνδεσμο  https://tinyurl.com/26nx6los
 
Τον ίδιο ρόλο διαδραμάτισε και η περσόνα/ "Κυρία ασφάλεια" , την οποία δημιούργησαν τα παιδιά.
 

Β΄ ΦΑΣΗ ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ 

Δραστηριότητα 3η: «Συγκέντρωση πληροφοριών για τους κανόνες της ασφαλούς πλοήγησης στο διαδίκτυο» 

Διερωτήθηκαν "που θα βρουν πληροφορίες;" Το ίδιο το διαδίκτυο μας βοήθησε και τα προτρέψαμε να μάθουν να ψάχνουν αξιόπιστες πηγές. Ενημερώθηκαν για την ιστοσελίδα https://saferinternet4kids.gr/Ξεκίνησαν για την διερεύνηση του θέματος, με την ομαδοσυνεργατική στρατηγική διδασκαλίας, της συνεργατικής συναρμολόγησης (Jigsaw), όπου τα παιδιά οργανώθηκαν σε μικρότερες ομάδες. Τα μέλη κάθε ομάδας εργάστηκαν από κοινού για την επίτευξη ενός κοινού στόχου. Η κάθε ομάδα αναλάμβανε ρόλους, καταμερίζοντας εργασίες για τη διερεύνηση του θέματος  (γραμματέα, φωτογράφο, παρατηρητή, παρουσιαστή) πληροφορούνταν από ένα βίντεο ή μια ιστορία τη συζητούσαν μεταξύ τους και με όσα ανακάλυπταν ενημέρωναν και τα υπόλοιπα παιδιά. 


Μαζί με το παπάκι   και τον 'Ερμή"
είδαν τα παρακάτω βίντεο (πατήστε πάνω στην εικόνα για να τα δείτε) "Ο παπάκης σώζει την κατάσταση"  
 

Χωρίστηκαν σε ζευγάρια και τα συμπεράσματα τα αποτύπωσαν με ζωγραφική 
και όσοι μπορούσαν με γραφή. 
Το πρώτο τμήμα του νηπιαγωγείου:
Το δεύτερο τμήμα του νηπιαγωγείου.
 
Υπολογιστής και έργα τέχνης
Ένας " σύγχρονος διαδικτυακός ταχυδρόμος", έργο του Buky Schartz. The internet messenger. Βρίσκεται στο Ισραήλ. Αντί για ρόδες έχει @. Με τη λέξη παπάκι αναφερόμαστε στο σύμβολο @ που συνοδεύει κάθε διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Δραστηριότητα 4η: Τα έργα ψηφιοποιήθηκαν από τα παιδιά 
 
Δραστηριότητα 5η:"Τα παιδιά συνεργάστηκαν και καταμέρισαν εργασίες στην εκπαιδευτική ρομποτική"
Σκοπός είναι να προγραμματίσουν το ρομπότ beebot ανά δύο παιδιά, για να ξεκινήσει από την αφετηρία και να φτάσει στον τελικό στόχο με την εικόνα ασφαλούς πλοήγησης στο διαδίκτυο. Έτσι το ένα παιδί πρότεινε σε ποια εικόνα/κανόνα θα ήθελε να φτάσει το ρομπότ, το άλλο προγραμμάτιζε και στο τέλος το πρώτο έλεγχε. Διαφοροποιόταν το επίπεδο δυσκολίας, αποφεύγοντας να περάσει το ρομπότ από συγκεκριμένες εικόνες/κανόνες, ανάλογα με τις δυνατότητες των παιδιών.  

Γ΄ ΦΑΣΗ ΕΠΕΞΗΓΗΣΗ
Δραστηριότητα 6η: Δημιουργία ψηφιακής αφίσας: "Μαζί για ένα καλύτερο διαδίκτυο."
Η μασκότ «Ερμής» ενημέρωσε τους/τις μαθητές/τριες, για τη συμμετοχή του νηπιαγωγείου, στη δράση για την προώθηση της ασφαλούς και θετικής χρήσης της ψηφιακής τεχνολογίας, την Ημέρα Ασφαλούς (SID), στις 11 Φεβρουαρίου του 2025 που διοργανώνεται από το κοινό δίκτυο  Insafe/INHOPE  των Κέντρων Ασφαλούς διαδικτύου στην Ευρώπη, για το διαγωνισμό "Λέμε ΟΧΙ στον Διαδικτυακό Εκφοβισμό: Μαθαίνουμε, Προστατευόμαστε, Στηρίζουμε" 
Αποφασίστηκε να δημιουργήσουν ψηφιακή αφίσα συνεργατικά με το Νηπιαγωγείο Χωραφακίων, χρησιμοποιώντας εργαλεία συνεργατικής δημιουργίας, όπως το  https://www.canva.com/. Είδαν αφίσες, επεσήμαναν τα χαρακτηριστικά της και στην αντίστοιχη εφαρμογή μαζί με το Νηπιαγωγείο Χωραφακίων τη δημιούργησαν συνεργατικά, με τις ψηφιοποιημένες ζωγραφιές των παιδιών, τις προτάσεις τους και τίτλο "Μαζί για ένα καλύτερο διαδίκτυο. 
Η αφίσα στάλθηκε στο διαγωνισμό του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας  https://saferinternet4kids.gr/. 
Ο έπαινος:

Δραστηριότητα 7η : Τα παιδιά δημιουργούν ψηφιακά παιχνίδια.

Η μασκότ «Ερμής» παρουσίασε το παρακάτω βίντεο,  (πατήστε πάνω στην εικόνα για να το δείτε), όπου με αφορμή αυτό, πραγματοποιήθηκε συζήτηση με τη ρουτίνα σκέψης «Βλέπω – Σκέφτομαι – Αναρωτιέμαι».

  

Ψηφιακό παιχνίδι κουίζ

Το πρώτο τμήμα για να διαπιστώσουν πόσο καλά έχουν κατανοήσει τους κανόνες ασφαλούς πλοήγησης στο διαδίκτυο και να τους διαμοιραστούν, αποφάσισαν να δημιουργήσουν παιχνίδι κουΐζ με τίτλο "Η κυρία Ασφάλεια". Αρχικά έφτιαξαν ερωτήσεις, τις ηχογράφησαν και στην εφαρμογή https://wordwall.net/ δημιούργησαν με τα ψηφιοποιημένα έργα τους το ψηφιακό παιχνίδι κουΐζ.

Μπορείτε να το παίξετε πατώντας το παρακάτω σύνδεσμο

ή πάνω στην εικόνα:

 

 Ψηφιακό παζλ:

 Το δεύτερο τμήμα  στην ολομέλεια ενημερώθηκε για την δημιουργία ψηφιακού πάζλ, μέσω της εφαρμογής https://www.jigsawplanet.com/ . Έτσι στην αντίστοιχη εφαρμογή, βρήκαν από τον αποθηκευμένο φάκελο την αφίσα και δημιούργησαν ψηφιακά πάζλ, που τα ονόμασαν "Μαζί για ένα καλύτερο διαδίκτυο"  και τα οποία έχουν διαφορετικό επίπεδο δυσκολίας, (12 τεμ., 24 τεμ., 48 τεμ.) για διαφοροποιημένη εκπαίδευση.

Μπορείτε να τα παίξετε παρακάτω, πατώντας πάνω στην εικόνα. Εάν θελήσετε 
αρχικά, να δείτε την φωτογραφία της αφίσας, για να διευκολυνθείτε στην επίλυση του πάζλ, πατήστε το κουμπί κάτω δεξιά.

preview12pieceΜαζί για ένα καλύτερο διαδίκτυο 12 τεμ. preview24pieceΜαζί για ένα καλύτερο διαδίκτυο 24 τεμ. preview48pieceΜαζί για ένα καλύτερο διαδίκτυο 48 τεμ.

Το ένα τμήμα παρουσιάζει στο άλλο τα παραγόμενα τα ψηφιακά παιχνίδια.



Δ΄ Φάση Εμπλουτισμός

Δραστηριότητα 8η Ψηφιακό τραγούδι μέσω Τεχνητής Νοημοσύνης: «Μείνε , μείνε ασφαλής στο διαδίκτυο μπορείς»

Για τον εμπλουτισμό καινοτόμων, ψηφιακών δεξιοτήτων τα παιδιά στο «κέντρο μάθησης του υπολογιστή» ενημερώθηκαν για την Τεχνητή Νοημοσύνη, από το παρακάτω βίντεο (πατήστε πάνω στην εικόνα για να το δείτε). 

Συγκεντρώθηκαν όλα μαζί για να δημιουργήσουν ψηφιακό τραγούδι, με στίχους που τα ίδια τα παιδιά πρότειναν και μελωδία μέσω εφαρμογής Τεχνητής Νοημοσύνης στο διαδίκτυο. Έτσι τα παιδιά έγιναν στιχουργοί, δημιούργησαν στίχους οι οποίοι γράφτηκαν στην αντίστοιχη εφαρμογή. Ο τίτλος του τραγουδιού είναι «Μείνε, μείνε ασφαλής στο διαδίκτυο μπορείς!» . 

Επιλέχθηκε είδος μουσικής, με σύγχρονο, ρυθμικό τέμπο, πάτησαν  το κουμπί "Create" και έτοιμες οι μουσικές συνθέσεις που δημιούργησε η Τεχνητή Νοημοσύνη.
Τα τραγούδια είναι τα παρακάτω (πατήστε πάνω στους συνδέσμους για να τα ακούσετε:
 Ασκήθηκε κριτική σκέψη για τα παραγόμενα έργα, τον τρόπο που δημιουργήθηκαν, ποια μας άρεσαν και γιατί. 
Επειδή έγιναν δύο ψηφιακά τραγούδια, έγινε ψηφοφορία και με δημοκρατικό τρόπο επιλέχθηκε αυτό που συγκέντρωσε τις περισσότερες προτιμήσεις/ψήφους.

Τα παιδιά το χόρεψαν με μεγάλο ενθουσιασμό
 

Δ΄ ΦΑΣΗ  ΕΚΤΙΜΗΣΗ
Δραστηριότητα 8η  "Παρουσίαση/διάχυση/Αξιολόγηση"
Τα παιδιά αξιολόγησαν το πρόγραμμα στην ολομέλεια, παίζοντας παιχνίδι ρόλων "ενημερωτική εκπομπή στην τηλεόραση" με θέμα ασφάλεια στο διαδίκτυο. Χωρίστηκαν σε ζευγάρια όπου ο ένας έπαιρνε το ρόλο του/της δημοσιογράφου και ο/η άλλος/η του καλεσμένου στο πάνελ. Ο/Η δημοσιογράφος -παιδί έθετε ερωτήσεις σχετικές με το θέμα, τις οποίες απαντούσε ο/η καλεσμένος/η - παιδί. Εκφράστηκαν γνώσεις, σκέψεις, συναισθήματα. 


Απάντησαν στα ερωτήματα που είχαν θέσει και στη συνέχεια στην ολομέλεια των παιδιών συμπλήρωσαν στο τι έμαθαν και πως το έμαθαν. Αποφάσισαν να δώσουν και τίτλο σε αυτό που επεξεργαζόταν όλο αυτό τον καιρό.
Συμπλήρωσαν και ατομικά φύλλα καταγραφής.

Δραστηριότητα 9η : "Παρουσίαση του προγράμματος"
Λίγο πριν τελειώσει το πρόγραμμα έγινε παρουσίαση στους γονείς, στον κοινόχρηστο χώρο του νηπιαγωγείου, από τα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς . 
Έτσι παρουσιάστηκε οι εκπαιδετικοί παρουσίασαν το σκοπό, τον τρόπο και την πορεία του προγράμματος και τα παιδιά κανόνες ασφαλούς πλοήγησης στο διαδίκτυο. Εάν αυτό που ανέφεραν ήταν σωστή χρήση διαδικτύου σήκωναν το ανάλογο σημαιάκι 
ή εάν ήταν κάτι που δεν ήταν ωφέλιμο σήκωναν το παρακάτω σημαιάκι
Έπαιξαν όλοι μαζί το κουίζ. 

 
Στο τέλος χόρεψαν το τραγούδι που δημιούργησαν όλοι μαζί και παρέλαβαν επαίνους.
 
Ήταν ένα πολύ το όμορφο ταξίδι στον ψηφιακό κόσμο των ΤΠΕ.
Προτείνουμε στους γονείς να σερφάρουν στη  διεύθυνση: https://saferinternet4kids.gr/yliko/back-to-school-2018/bts-2018-goneis/ και να εγκαταστήσουν εργαλεία γονικού ελέγχου.  Συγκριτική μελέτη εργαλείων γονικού ελέγχου και φίλτρων στη διεύθυνση: http://www.yprt.eu/sip/