Σάββατο 16 Νοεμβρίου 2024

Δεξιότητες / Φροντίζω το περιβάλλον: "Ο σχολικός μας κήπος πεδίο μάθησης και δημιουργίας".

 Χρονική περίοδο: Οκτώβριος - Νοέμβριος 2024

Ο σχολικός κήπος είναι ένα θέμα αγαπητό στα παιδιά, γιατί προσφέρεται για βιωματική μάθηση, για επαφή των παιδιών με το χώμα και το νερό, για πειραματισμό με τις διάφορες μορφές της ύλης, για γνωριμία με την βιοποικιλότητα και τους νόμους της ζωής, για ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων, για δημιουργία και ικανοποίηση από τα αποτελέσματά της. Ταυτόχρονα φέρνει τα παιδιά αντιμέτωπα με την αποτυχία και τη διαχείριση καταστάσεων λάθους και αστοχίας. Μέσα από αυτό το περιβαλλοντικό πρόγραμμα επιδιώκεται η κατανόηση των φυσικών φαινομένων που λαμβάνουν χώρα στα φυτά και η αλλαγή στάσεων απέναντι στο θέμα της επαφής των παιδιών με τη φύση με εργαστηριακές μεθόδους, και γνώμονα την καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων μάθησης, νου και ζωής.

Δραστηριότητα 1η: Ιδεοθύελλα / Ανάδειξη βιωμάτων και προϋπαρχουσών γνώσεων: Η νεράιδα των κήπων "Λένια" ήρθε στο νηπιαγωγείο μας και αφού τους είπε που ζει, ρώτησε τα παιδιά "τι ξέρουν ακούγοντας τη λέξη: κήπος." 

Οι προτάσεις των παιδιών καταγράφηκαν ομαδικά και ιχνογραφήθηκαν 

 
Στη συνέχεια με στόχο να ενεργοποιηθεί η οργανωσιακή σκέψη τους, οι λέξεις κατηγοριοποιήθηκαν  και ονοματίστηκαν.

Δημιουργική έκφραση: Τραγούδι " Το δέντρο"  (μπορείτε να το ακούσετε πατώντας την εικόνα)

Αφού άκουσαν το παραπάνω τραγούδι "φαντάστηκαν τον εαυτό τους στον κήπο των ονείρων τους" και το ζωγράφισαν. 
Δραστηριότητα 2η  Έρευνα πεδίουτα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες, ανέλαβαν ρόλους 


βγήκαν έξω στην αυλή και αποτύπωσαν την εικόνα του κήπου μας όπως ήταν, 
είτε με ζωγραφική, είτε με φωτογραφία με το τάμπλετ.
  
Οι ομάδες παρουσίασαν τα έργα τους.
 
Δραστηριότητα 3η: Από το σπόρο στο φυτό. Ενημερώθηκαν για τη σπορά,  τα μέρη του φυτού κ.ά. Διαβάστηκαν βιβλία, είδαν βίντεο, όπως τα παρακάτω (πατήστε πάνω στην εικόνα για να τα δείτε)

 Στο διαδίκτυο έπαιξαν και έμαθαν τα μέρη του φυτού από το ψηφιακό περιβάλλον  https://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/3491  "βρες τα μέρη του φυτού’ (πατήστε πάνω στην εικόνα για να παίξετε).
 
Δημιούργησαν και ανάλογο πίνακα αναφοράς
Φύτεψαν σπόρους στην τάξη και παρατηρούσαν την ανάπτυξη τους
Σε μια μεγαλύτερη γλάστρα έβαλαν σπόρους, όπου τους παρατηρούσαν και τους περιποιούνταν όλοι μαζί, για αυτό την ονόμασαν: "Η φασολιά της αγάπης". 
Μετά από 20 ημέρες τους μοιράστηκαν και κάθε παιδί πήρε 1-2 φυντανάκια στο σπίτι του.
Δραστηριότητα 4η: Τι χρειάζεται ένα φυτό για να αναπτυχθεί;
Είδαν το παρακάτω βίντεο με πολλές πληροφορίες (πατήστε πάνω στην εικόνα για να το δείτε). 
Συζητώντας το συμπέραναν ότι χρειάζεται χώμα, ήλιο, νερό, αέρα.
Πείραμα: Τι θα συμβεί στο σπόρο εάν λείπει κάποια, από την παραπάνω παράμετρο;
1ο μπωλ: έβαλαν σπόρους σε χώμα, όπου το μπωλ είχε ήλιο, αέρα, αλλά δεν το πότιζαν, δηλαδή χωρίς νερό 
2ο μπωλ: έβαλαν σπόρους σε χώμα, τους πότιζαν (νερό), είχε αέρα, αλλά ήταν κλεισμένο μέσα σε ένα κουτί δηλαδή ήταν χωρίς ήλιο 
3ο μπωλ: σπόρους σε χώμα, τους πότιζαν (νερό), στον ήλιο και τους έκλεισαν σε ένα βάζο, δηλαδή χωρίς αέρα.
Τους παρατηρούσαν και κατέγραφαν τα αποτελέσματα.
Ψηφιακές δεξιότητες: Προσομοίωση: οπτική αναπαράσταση με θέμα την ανάπτυξη φυτού  https://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/10811
Ψηφιακό παιχνίδι "Τα στάδια ανάπτυξης του φυτού" Μπορείτε να το παίξτε με τη βοήθεια ενήλικα πατώντας εδώ.  (ή πάνω στην εικόνα)
Δραστηριότητα 5η: Ταξινόμηση φυτών: Τα φυτά ως τροφή: 
φρούτα, λαχανικά, αρωματικά βότανα. Αναφορά την ανάλογη εποχή. 
Δημιουργία ομαδικών 
και ατομικών ταξινομήσεών:
Δραστηριότητα 6η: Δημιουργία σχολικού κήπου.
Τι θα θέλαμε να έχει ο σχολικός κήπος; Πολλές απαντήσεις ακούστηκαν και αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε  λαχανόκηπο, ανθόκηπο, βοτανόκηπο.

Συνεργασία με τις οικογένειες των μαθητών:

Από την προηγούμενη ημέρα ζητήθηκαν από τις οικογένειες των μαθητών να φέρουν ό,τι επιθυμούν για να φυτέψουμε στο σχολικό μας κήπο.  Έτσι, συλλέξαμε ποικιλία σπόρων, φυτών, βολβών. 
Στις 7 Νοεμβρίου "Ημέρα Δράσης Υπαίθριας Εκπαίδευσης" 
το νηπιαγωγείο μας συμμετείχε στις δράσεις  του Κέντρου Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία ΚΕΠΕΑ (ΚΠΕ) Βάμου. Στόχος ήταν να πραγματοποιηθούν από κοινού με μαθητές, εκπαιδευτικούς, γονείς,  δράσεις με βιωματικό τρόπο στη φύση. Παράλληλα στόχος ήταν να αλλάξει η αυλή του νηπιαγωγείου με την καλλιέργεια τοπικών φυτών, να πρασινίσει και να καλλιεργηθούν δεξιότητες φροντίδας και χρήσης των φυτών σαν πολύτιμη παρακαταθήκη για το μέλλον. 
Αρχικά μαζευτήκαμε στην αυλή και τα παιδιά παρουσίασαν αυτά που είχαν φέρει: 
σπόρους, βολβούς, λουλούδια, φυτεύματα, χώμα, εργαλεία. 

  
Στη συνέχεια τα ταξινόμησαν σε άνθη και λαχανικά, και ξεκίνησαν τη δημιουργία ανθόκηπου και  λαχανόκηπου.
Χωρίστηκαν σε ομάδες, ξεχορτάριασαν, έσκαψαν, φύτευαν, έσπειραν, πότισαν.
Υποσχέθηκαν όλοι μαζί, να περιποιούνται και να φροντίζουν το σχολικό μας κήπο.
Την αφίσα από τις δράσεις, καθώς και άλλων σχολείων που συμμετείχαν στο πρόγραμμα, μπορείτε να δείτε σε ένα padlet στην παρακάτω διεύθυνση πατώντας εδώ  καθώς και στην παρακάτω εικόνα/αφίσα. Η αφίσα του νηπιαγωγείου μας: 
Ήταν μια αξέχαστη ημέρα!
Μετά από λίγες ημέρες παραλάβαμε και τη "Βεβαίωση Συμμετοχή" του νηπιαγωγείου μας,
Δραστηριότητα 7η: Έμαθαν και δραματοποίησαν το τραγούδι "Ο γεωργός πάει στον αγρό" (πατήστε πάνω στην εικόνα για να το ακούσετε). 
Μυθολογία: Ο μύθος της θεάς Δήμητρας και της "Περσεφόνης της λατρεμένης κόρης!"
Παραμύθι: Ένα τρυφερό παραμύθι "Το μικρό μικρούτσικο κρεμμυδάκι" της Ελένης Βαλαβάνης. 
όπου τα παιδιά ζωγράφησαν, αυτό που τους άρεσε. 
Έμαθαν, τραγούδησαν, χόρεψαν το τραγούδι "το χοντρό μπιζέλι"  (πατήστε πάνω στην εικόνα για να το ακούσετε).